Moskebesøk i Det tyrkiske trossamfunn

Den tredje utflukten til trossamfunn med Pensjonistuniversitetet i Drammen gikk til moskeen i Rømers vei. Styreleder Orhan Al tok imot de ca 30 gjestene sammen med imamen.. Vi fikk en god orientering, servering og gjestfri mottakelse.

Fredagsbønnen i moskeen i Rømers vei. Vi får overvære bønnen fra galleriet.

Studiebesøk i regi av PUD

Pensjonistuniversitetet i Drammen (PUD) arrangerer studiebesøk hos tros- og livssynssamfunn i Drammen. Jeg bistår med å legge dette til rette for disse besøkene for PUD. Drammen og omegn tros- og livssynsforum (DOTL) har laget besøks-guider som du kan studere på rom.dotl.no og dermed ta et digitalt besøk når det passer deg.

Adventkirken som ble moske

Det tyrkiske trossamfunn i Drammen og Omegn er et muslimsk trossamfunn med sunnimuslimsk tilknytning. Menigheten ble etablert i Drammen på slutten av 1980-tallet, og etter å ha holdt til flere steder i byen kjøpte den den tidligere Adventkirken i Rømers vei. Bygget er siden blitt innredet og brukt som moské og samlingssted for menigheten. Her holdes de daglige bønnene, undervisning i Koranen, aktiviteter for barn, ungdom og kvinner, samt ulike samlinger gjennom året. I fastemåneden ramadan arrangeres også iftar-måltider, som ifølge menighetens egen presentasjon er åpne for alle.

I dag besøkte Pensjonistuniversitetet i Drammen Det tyrkiske trossamfunn i Drammen og Omegn i Rømers vei 4. Gruppen besto av om lag 30 personer og ble tatt imot av styreleder Orhan Al, som ønsket velkommen og orienterte om menighetens virksomhet, moskeens liv og om tyrkisk muslimsk tradisjon i Drammen. Besøket ga deltakerne anledning til å bli kjent med både bygget, menigheten og noen sentrale trekk ved islamsk trospraksis. At slike besøk finner sted, har også sammenheng med at menigheten over tid har vært åpen for dialog og for å ta imot gjester fra skoler, organisasjoner og lokalsamfunn.

Servering

Etter en orientering med spørsmålsrunde oppe i selve bønnesalen, ble gjestene invitert ned til møterommet i underetasjen der det ble servert te, børek og frukt. Der fikk vi anledning til å fortsette samtalen og stille spørsmål til vertskapet.

Fredagsbønn

Klokken 12.30 var det tid for fredagsbønn og moskeen fyltes opp av folk som skulle delta i bønnen. Vi ble invitert til å overvære gudstjenesten fra galleriet over bønnerommet. Omtrent halvparten av gruppen ble med og fikk se og høre hvordan gudstjenesten blir gjennomført i moskeen.

Diyanet

Moskeen i Rømers vei tilhører Diyanet-tradisjonen. Diyanet er navnet på Tyrkias statlige direktorat for religiøse saker, på tyrkisk Türkiye Cumhuriyeti Diyanet İşleri Başkanlığı, ofte oversatt til «Presidentskapet for religiøse saker». Institusjonen ble opprettet i 1924 og har ansvar for religiøs veiledning, moskéforvaltning, imamer og formidling av sunnimuslimsk tro og praksis i Tyrkia. Diyanet har også virksomhet utenfor Tyrkia, særlig i land der det bor mange mennesker med tyrkisk bakgrunn, og fungerer derfor som et religiøst og organisatorisk nettverk for mange tyrkiske moskeer i Europa.

Glimt fra besøket

Skroll til toppen